.30SC zal nooit de .327 Federal aanraken en 10mm is geen .41 Mag. De .357Sig is geen "moderne .38 Super", het is een versmalde huls die tussen de lengte van de .40S&W en de 10mm in zit. 9mm zal niet overeenkomen met de Super en de Super kan de .357 Mag niet aanraken............en ga zo maar door. Ik ben dol op de .32's omdat ik ze laad en de H&R-patroon is een van mijn favorieten. Zoeken op het internet naar een enkele .30SC, dan munitie en magazijnen vinden, terwijl meerdere voorbeelden van 9mm overal te vinden zijn, is zinloos, tenzij je specifiek de lagere terugslag nodig hebt. Als je graag een patroon bij je draagt die je "cool" vindt, is dat prima, maar het verandert niets aan de realiteit van wat er gebeurt als de primer afgaat.
Het idee dat 15+1 onzinnig is omdat je 19+1 kunt hebben, is absurd. Je kunt gewoon een PMR-30 krijgen die 30 patronen .22Mag bevat! Die extra patronen kunnen helpen, maar helpt de grotere, zwaardere kogel dan niet ook? Zelfverdedigingsschietpartijen blijven gemiddeld in de zeer lage enkele cijfers als het gaat om afgevuurde patronen. Minder dan drie, eigenlijk. Omdat we weten dat we ergens tussen de één en duizend patronen nodig zullen hebben om onszelf te verdedigen, is het dan het beste om te beginnen met 1.000 kleine patronen in plaats van, laten we zeggen, acht .45's? Als je 19+1 nodig hebt, waarom heb je dan geen 30+1 nodig?
Veel mensen zoeken naar een nieuw ding om te matchen met een ding dat al bestaat. Ondertussen blijkt dat er echt niets mis is met de .30SC........totdat je het vergelijkt met de 9mm. Er zijn redenen voor en de ballistiek is indrukwekkend, maar voor de mainstream gaat het nergens heen. Winchester heeft het flink verknald met de .21 Sharps, maar zelfs als het een succesvolle lancering was, gaat het de strijd aan met de .22LR! Probeer de .38 Special te verdringen. Zou de .30-'06 (twee wereldoorlogen!) niet dood moeten zijn? Dat gaat niet gebeuren, tenzij de winst in de nieuwe patroon zo drastisch is. Nieuwe poeders en kogels werken zeer goed in hulzen van de vorige eeuw.
Uiteindelijk komt de .30SC bijna overeen met de 9mm........bijna. Het is nog steeds prima om het te dragen, te schieten en ervan te genieten. Er is niets "mis" met de patronen die in deze thread zijn genoemd. Het probleem is de wens dat "deze" patroon gelijk is aan of beter is dan "die" patroon. Kogelconstructie maakte de 9mm zo'n 20 jaar geleden levensvatbaar en de ontwikkelingen van de afgelopen 10 jaar zijn indrukwekkend. De .40 & 10mm zijn prima patronen, maar hun reputatie voor penetratie is niet mijn mening. Het is echt. Mensen zijn maar zo dik (in de romp, hoe dan ook) en dezelfde theorie geldt voor elke .32 aan de andere kant van het spectrum. Je kunt een gegoten kogel laden die door veel heen ploegt en je kunt lichte HP's laden die zo snel gaan dat ze zelfs kunnen fragmenteren. Je kunt ook de monolithische Lehigh Defense-kogels van .32-.45 laden. De marges zijn kleiner en de dingen die je kunt doen met de 9mm die Luger ons 125 jaar geleden gaf of de .45 die Mr. Browning ons een paar jaar later gaf, zijn verbluffend. De Gold Dot, T-Series, HST, enz. en nieuwe poeders geven ons veel meer ruimte voor experimenten met penetratie, expansie of misschien zelfs een combinatie van beide in een pistool dan welke nieuwe patroon dan ook.
Het mooie is dat, zelfs als ik het mis heb, ik niet in pis zal zwemmen terwijl ik erachter kom.