1911 Firearm Addicts banner

CZ P-09 9mm

Tags
9mm p-09
7.5K views 17 replies 13 participants last post by  gaijin  
#1 · (Edited)
Bill, de man met wie ik elke week ga schieten, heeft er een van deze gekocht, dus ik moest ook wel. Niet echt mijn ding. Plastic, trigger met scharnieren aan de bovenkant, niet gemaakt in de VS, lelijk als de zonde. $500 +/-, op het eerste gezicht niet veel om van te houden. Houdt 19 patronen (of zo zeggen ze) 1,85 lbs leeg, DA/SA. De magazijnen zijn specifiek voor dit pistool, niets anders past en ze kosten $40 tot $60 per stuk, afhankelijk van waar je ze koopt.
Out of the box konden de magazijnen niet meer dan 16 patronen laden. Uiteindelijk hebben we de magazijnen met elk 10 patronen geladen totdat de magazijnveren uitgerekt waren en hun rol leerden. Ik ben opgegroeid in een gereedschap- en matrijzenmakerij en heb geduld met machines. In de eerste 100 patronen ondervond dit pistool een storing waarbij het na de laatste patroon niet open bleef en daarna heeft het dat probleem nooit meer gehad. Bij elke patroon die we afvuurden, hadden we een FTE of een FTF. Ondertussen bleek dit ding erg accuraat te zijn. Ik ga morgen weer naar de schietbaan en zal wat doelen plaatsen als ik terug ben. Bij mijn volgende bezoek aan de schietbaan schoot ik 200 patronen (nog steeds 10 patronen per magazijn) de storingen waren veel minder, maar het was nog steeds vreemd.
We bezitten 6 CZ-geweren en ze zijn geweldig, dus denk alsjeblieft niet dat ik geen CZ-fanboy ben, het is gewoon dat ik een moment voor senioren heb om aan dit vuurwapen te wennen. Ondertussen is mijn 19-jarige dol op dit ding, hij bekijkt mijn 1911's en oude Smiths alsof ik een levend museum ben.
Hier zijn een paar foto's;
Image

Vergeleken met een Colt Govt 1911 is dit een groot stuk plastic
Image

Dit pistool wordt geleverd met een duimveiligheid met een zeer smal profiel, waardoor ik me moet concentreren om het te bedienen.
Image

Image

Dat is vet op de slede. Gaat vrij gemakkelijk uit elkaar en weer in elkaar. Ik ben een beetje bezorgd over de gevangen terugslagveer, omdat deze niet gemakkelijk verkrijgbaar zijn.
Image

Sorry voor de slechte fotografie
Image

Image

Image

#2 ·
Ik heb een P-07 (zijn kortere broer). Pistool is foutloos en zeer accuraat geweest. Niet mijn favoriete pistool, maar voor de prijs is het een leuk pistool om mee te spelen (het maakt me niet uit als het beschadigd raakt). Ik heb een P-01 die ik veel beter vind.

• Like
Reactions: 1911fanatic
#3 ·
Ik heb de volledig stalen CZ75 compact en voel me ongeveer hetzelfde. Het is een mooi pistool, maar er gebeurt veel binnenin. Ik bedoel kleine hendels en veren en verbindingen overal. Waarschijnlijk het SA/DA-ontwerp. Het is nauwkeurig en tot nu toe betrouwbaar, echter minder dan 1k rondes. Zoals RJ zei, een goed pistool om mee rond te schieten. Ik kocht het een paar jaar geleden voor ruim onder de $500 OTD, dus ik kan niet klagen. Ik hoop dat de jouwe goede service levert. Laten we eerlijk zijn, als 1911-mannen zal niets anders ooit de trekker overtreffen. Een goede revolver is ook een genot. En ik ben ook dol op mijn Hi-Powers.

#4 ·
Ik denk dat de P-07 de meer volwassen keuze is, of laten we het een verstandigere keuze noemen. Hij is niet zo verdomd groot en ik begrijp niet waarom niet-militairen of politieagenten 20 kogels in een pistool nodig hebben, om nog maar te zwijgen van wie een pistool kan vasthouden en 20 kogels nauwkeurig kan afvuren, ik kan het niet.

Goed punt Bill, ik heb die ingebouwde bias van het schieten met revolvers, BHP's & 1911's mijn hele leven. Nou, mijn kind vindt het erg leuk. En als ik op de schietbaan ben, kan ik concurreren met mijn vriend. Ik had bijna een paar maanden geleden een gebruikte 75 Compact gekocht, maar aarzelde om alle redenen die ik over deze P 09 heb genoemd.

Als je probeert logica toe te passen op het kopen van wapens, mis je de essentie.

#5 ·
Ik heb een P-09 die ik voor mijn kind heb gekocht om te proberen in action pistol, het was te ver voor hem, maar we hebben nooit problemen gehad zoals u beschrijft. Het pistool werkt perfect sinds ik het uit de doos heb gehaald, het is accuraat en de magazijnen bevatten 19 patronen zoals geadverteerd - en reservemagazijnen zijn belachelijk duur, maar dat is hetzelfde met alle CZ-magazijnen. Het is een goed pistool met een grote capaciteit, mijn enige probleem ermee is dat het niet wordt gebruikt, het staat alleen maar stof te verzamelen. Ik heb een Springfield EMP4 voor hem gekocht om mee te schieten en het past hem 110% beter dan alles, en ik ben strikt een 1911- en revolverman. Tenzij ik het in een SHTF-tas stop, komt het waarschijnlijk hier in de rubriek 'te koop' terecht, wanneer ik er aan toe kom er foto's van te maken.

#7 · (Edited)
We hebben vanmorgen weer tweehonderd rondes door dit pistool gejaagd. Elke magazijn laden met 10 patronen. Geen enkele hapering, liep als een zonnetje. De volgende keer op de schietbaan gaan we met de volle 19 patronen per magazijn en kijken hoe ze het doet. Vind ik het leuker? Ik erken dat het een zacht schietende 9 is, en hoewel de single-action trekker veel beweging en wat kruip heeft, heeft hij een mooie lichte breuk en je kunt dit ding goed gebruiken. Ik begin te denken dat dit specifieke voorbeeldpistool een inloopperiode nodig had om zichzelf te sorteren.
Ik heb geen foto's gemaakt omdat ik gisteravond laat op was gebleven met de verkiezingen en me moe voelde.

#9 ·
Ik ben dol op de SP-01 Shadow knedrgr. Een van mijn favoriete wapens aller tijden, ik heb een 75 PCR. Ik denk dat de 75-stamboom waarschijnlijk een van de beste allround gevechtswapens ooit gemaakt is, wereldwijd, zelfs dicht bij de 1911. Ik kwam ze voor het eerst tegen toen ik in de vroege jaren 1980 in Angola was, in handen van Castro's Cubaanse troepen en ze waren zo onverwoestbaar en duurzaam, vooral in een bush-oorlogvoering met beperkte reiniging en onderhoud - geweldige servicepistolen, zeer nauwkeurig en gekopieerd door wapenbouwers over de hele wereld. Ze hebben hun weg gevonden in de dienst van wetshandhavingsinstanties en speciale eenheden over de hele wereld. De P-07/09 is CZ's antwoord op de Glock-golf die probeert marktaandeel te veroveren.

#10 ·
Ik heb nog eens tweehonderd patronen door de P 09 gejaagd en de pistool/magazijnen lijken zichzelf te hebben gesorteerd. Hij schiet als een huis in brand. Zelfs als hij van plastic is, groot en lelijk, ik vind hem leuk.

OF WAT ER GEBEURT ALS IEDEREEN HET HUIS VERLAAT EN JE ALLEEN WORDT GELATEN MET EEN COMPUTER EN EEN FLES WIJN

Op een avond verliet iedereen het huis en ik zat onschuldig op de computer in een cabernet sauvignon-stemming en struikelde over Gunbroker en het gebeurde net op het moment dat een veiling werd afgesloten voor een CZ P-07, de kleinere broer van de P-09; de prijs leek erg laag te zijn, $405, ik kreeg hem voor $416,00 en was natuurlijk erg trots op mezelf, hoewel ik mezelf ook een beetje berispte omdat ik zoiets doms had gedaan als vierhonderd dollar uitgeven terwijl ik 3/4 van een fles wijn achter de kiezen had.

Tegen de tijd dat ik dit ding ophaal, ben ik nuchter en begin ik verzendkosten, belastingen en overdrachtskosten op te tellen, het kost hetzelfde als die in de koffer bij mijn dealer of bijna.

Gisteren heb ik er 200 patronen doorheen gejaagd en geen enkele hik gehad. Magazijnen bevatten 15 patronen, trekker D/A & S/A komen heel dicht in de buurt van de P-09, maar geen van beide is zo scherp als een 1911. Maar ik schiet groepen net zo strak met deze CZ's als met mijn 1911's.

Hier zijn foto's die hem (in het midden) vergelijken met de P-O9 & een Colt Commander. Hij zal geen schoonheidswedstrijd winnen, een paar anderen ook.
Image

Image

Image

#12 ·
Ik heb nooit echt gedacht dat de CZ75 die in vuur werd gesmeed, een Cubaanse zaak was:)

En dat de CZ-legende werd opgebouwd door ex-Rhodesiërs en de SADF en SAP
die CZ's gebruikten vanwege de wapenembargo's, maar wat weet ik?

Het is echter logisch dat hun communistische meesters hen zouden uitrusten
met wapens uit het Oostblok. Afgezien van de AKM is de CZ75 de beste ooit.

Nadat ik eerst een CZ75 (Pre-B) had en daarna een heleboel CZ-pistolen en -geweren sinds
'toen.

De P-09 interesseerde me nooit echt, want ik had RAMI, PCR, P-01, P-07 Duty-pistolen, maar ik vond
de trekker van de P-09 die ik een paar jaar geleden lokaal in handen had wel goed.

Met het succes van de P-07, P-09 geloof ik dat CZUB hun nieuwe
CZ P10C met enthousiasme in de richting van de Glock-, M&P- en XD- (voeg Striker-Fired-maker toe) menigte zal duwen.

"Zijn liefde zal overwinnen" - Kutless

#13 ·
View attachment 48248 Mijn P-09 is mijn pistool voor naast mijn bed. Loopt als een tierelier en met een extra magazijn heb ik 39 patronen spray and pray naast mijn bed voor het geval een bende misdadigers mijn huis binnendringt. Leuk om 20 patronen op iets leeg te schieten.
Sorry dat ik laat ben in dit draadje. Mijn p09 is ook mijn pistool voor naast mijn bed. Ik heb de decockers op de mijne geĂŻnstalleerd. De mijne loopt als een Zwitsers uurwerk. Vreet alles wat ik erin heb gestopt. Ik ben dol op het uiterlijk en de grootte voor een pistool voor de schietbaan/huisverdediging. Mijn edc is mijn p07. Loopt ook als een kampioen. Vreet alles. Er zitten 2000 patronen doorheen. Het enige vreemde is dat het linker voorste frame-inzetstuk wat vreemde slijtage heeft.
Image
Ik stuur hem terug. Cz heeft me er een verzendlabel voor gestuurd. Deze inzetstukken zijn echter vervangbaar. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#14 ·
Ik ben de CZ 7 & 9 gaan waarderen sinds mijn eerste indruk. Het zijn mijn eerste plastic pistolen en ik ben te veel vastgeroest in mijn gewoonten. Ik gebruik veiligheidssystemen op beide pistolen. Ongeveer 500 patronen door elk en de triggers zijn vreemd en licht, ik vind ze erg fijn. Hoewel ik, zodra mijn pols genezen is, denk dat ik terug zal gaan naar het dragen van mijn .45, gewoon omdat ik die al zo lang draag.
Ik draag nu dagelijks de P 07 met een Crossbreed holster, zeer comfortabel om te dragen.

#17 ·
Vanwege mijn recente problemen moet ik de meeste pistolen met kunststof frame laten schieten, anders krijg ik veel pijn. Dat gezegd hebbende, ik ben dol op mijn CZ's met stalen en legering frame en ik heb ook een van hun fijne geweren... wat een genot om mee te schieten.

#18 ·
Zoals iedereen die competitief heeft geschoten weet; (USPSA/IDPA/"3 gun" type wedstrijden) als een wapen of jij gaat haperen, dan gebeurt het in een wedstrijd.

Ik vermeld dit omdat ik onlangs een plastic CZ heb aangeschaft - en dan hun vuurwapen met slagpin. De P10c leek me vrij vreemd, aangezien ik al meer dan 35 jaar met 1911's/2011's en P-35's schiet.
Na kleine aanpassingen (vizieren, veren, HB-trekker) en afstelling, schiet het wapen goed. De greephoek is niet zo extreem als bij Glock, dus ik heb niet het gevoel dat ik tegen het wapen vecht om het vizier te vinden.

Het bewijs zit in de pudding, ik heb het ding in onze vrijdagwedstrijd geschoten.

De wedstrijd was (zoals altijd) buiten en relatief veel schoten met 4 stages, in totaal 96 schoten.
Ik eindigde als eerste in alle behalve de "Speed Match" op virtuele contactafstand. Ik kon de trekker NIET bedienen in de buurt van de snelheid die ik kan met een 1911, of zelfs een afgestemde P-35.
Dit was geen probleem met nauwkeuriger vuren op grotere afstand en een gematigde snelheid van 2/3 schoten per seconde.

De CZ ging elke keer "Bang".
Er waren geen storingen of haperingen.
De magazijnen met hogere capaciteit waren soms een voordeel.

Dit is voor mij geen "competitiepistool". Niets is zo gemakkelijk om snel en nauwkeurig mee te schieten als een (afgestemde) 1911 - in mijn handen.
Dit is naar mijn mening een bruikbaar draag- of nachtkastjepistool.
Dit zou een kandidaat zijn om nieuwe schutters kennis te laten maken met een centerfire "autoloader", met name degenen met kleinere handen die problemen zouden hebben met handmatige veiligheid/bediening.

Slechts enkele van mijn gedachten over het onderwerp "Plastic Gun".

Image

Image