1911 Firearm Addicts banner

Installatie van vizier voor pistool uitgelegd

791 views 16 replies 11 participants last post by  Expoacher  
#1 ·
Ik heb veel klanten die verrast zijn over de kosten om vizieren op hun pistolen te laten installeren. Ze geloven dat het slechts een kwestie is van "ze in de sleuf kloppen", hoewel dat het algemene idee is, is er veel meer bij betrokken om ervoor te zorgen dat de vizieren correct worden geĂŻnstalleerd, op hun plaats blijven en er geen schade aan de slede of vizieren wordt toegebracht.
Ten eerste: Veel fabrikanten gebruiken een speciaal ontworpen hydraulische pers om de vizieren te installeren zonder ze te hoeven passen. De onderdelen worden zo precies vastgehouden dat er een enorme druk kan worden uitgeoefend zonder de vizieren of de slede te beschadigen. Dit creëert een uitdaging om ze er überhaupt uit te krijgen en voegt aanzienlijk veel tijd toe aan het project.
De Springfield XD is de duidelijke winnaar als het gaat om verwijdering en vereist meestal een freesprocedure om zowel het voor- als het achtervizier te verwijderen zonder de slede te beschadigen. Oudere Sig P-series, Beretta 92, Storm en sommige HK's zijn ook lastig qua moeilijkheid.
Ik heb veel gereedschappen tot mijn beschikking om zelfs de moeilijkste vervangingen te verwijderen en te installeren. Het belangrijkste is dat je de slede veilig kunt vasthouden, zonder deze te beschadigen of te bekrassen. In de loop der jaren heb ik bijna elk product op de markt geprobeerd en ik heb ontdekt dat de EGW Sight Pro het beste is. Ik zal niet ingaan op waarom ik dat vind, maar je kunt het hier bekijken: MGW Armory Sight-Pro Universal Sight Installation Tool
Over het algemeen zijn vizieren ontworpen om vanaf een bepaalde kant van de slede te worden geïnstalleerd, je kunt een idee krijgen door het vervangende vizier te inspecteren op een lichte tapsheid aan één kant van de zwaluwstaart of door te zoeken naar sporen op het geïnstalleerde vizier of de slede om te zien welke kant erin ging. Het kan super moeilijk zijn om een oud vizier uit te duwen in de tegenovergestelde richting van waar het begon.
Vizier materiaal en afwerking; Er zijn tegenwoordig veel verschillende processen die door fabrikanten worden gebruikt om vizieren te produceren. Oorspronkelijk werden vizieren gemaakt van koolstofstaal en afgewerkt met zwart oxide of geblauwd, sommige zijn dat nog steeds, maar een trend naar MIM (metal injection molding) is de standaard geworden. Sommige producenten zijn veel beter dan andere en kunnen een onderdeel maken dat bijna net zo sterk is als de oude staalsoorten, terwijl andere broos zijn en gevoelig voor breuk bij het forceren in een strakke zwaluwstaart. Sommige fabrikanten (ik zal geen namen noemen, maar het begint met een T) hebben een geweldig product genomen en om de winst te verhogen, zijn ze overgestapt op MIM-producten met een nitrocarburized afwerking. Nitrocarb is een oppervlaktehardingsproces dat ook een superharde, mooie zwarte afwerking op het metaal vormt. Hoewel dit geweldig is voor de bottom line, is het niet geweldig voor vizieren, vooral voor vizieren aan de voorkant die in de eerste plaats dun zijn. Dus nu hebben we een vizier dat zwak is door slechte MIM-verwerking en broos door nitrocarb-afwerking dat niet kan worden gevijld of gepast met een normale vijl. Alleen diamantvijlen kunnen worden gebruikt en deze zijn niet verkrijgbaar in het 60- en 65-gradenprofiel dat voor vizieren wordt gebruikt. Helaas worden veel vizieren nu op deze manier gemaakt en hebben ze de installatie alleen maar tijdrovender gemaakt en de kans op breuk waarschijnlijker. Enkele van mijn favoriete vizieren die op de oude manier worden vervaardigd, zijn Dawson Precision, Novak's en Meprolight.
Sommige viziersets worden ook te klein geleverd, waardoor het vizier moet worden vastgezet met een speciale lijm die bestand is tegen trillingen, hitte en wapenoplosmiddelen.
Zodra de oude vizieren eruit zijn, moeten de meeste, niet alle, worden aangepast of gevijld, zodat er een evenwicht is tussen een veilige pasvorm en het niet breken van het vizier. Over het algemeen is ervaring de sleutel, maar de vuistregel is dat ongeveer 40% van het vizier met weinig moeite in de zwaluwstaart komt, dan een soepele pers met een geschikt viziergereedschap in positie. Ik gebruik een comparatorblok en een micrometer om ervoor te zorgen dat het vizier in het midden van de slede zit. Hoewel een centerpons en een hamer kunnen worden gebruikt, is het raadzaam om alleen een aluminium centerpons te gebruiken om het vizier of de slede niet te beschadigen wanneer deze onvermijdelijk wegglijdt tijdens een harde klap. Het is ook mogelijk om je hand of vingers te beschadigen als je de centerpons helemaal mist bij het gebruik van deze methode. Voordat vizierpersen mainstream werden, leerde ik op deze manier vizieren te vervangen, ik heb veel pijnlijke weken gehad na een goed contact met de achterkant van mijn hand. Sporen die door aluminium zijn gemaakt, kunnen gemakkelijk worden verwijderd met een koud blauwoplossing of een blauwpen. Schoonmaken met een olieachtige tandenborstel en Bobs your uncle. Ik raad deze truc niet aan op roestvrijstalen slede, omdat deze het roestvrij staal verkleurt.
Ik moedig vuurwapenliefhebbers en doe-het-zelf-bandieten altijd aan om hun eigen onderhoud en lichte upgrades uit te voeren. Vizierinstallatie is een van die dingen die je met wat vindingrijkheid en een paar goede gereedschappen ook zelf kunt bereiken. Voordat je het weet, komen je vrienden naar je toe voor hulp met hun vizieren. Stop nooit met leren, zeg ik, "probeer het eens" Als je lokaal bent en tegen een probleem aanloopt, hetzij bij het verwijderen of installeren, help ik je graag om de volgende stap te zetten. Breng me gewoon een kleine omkoping of trakteer me op een lunch en ik kan je meestal ter plekke helpen.
Hoe meer tijd je met je vuurwapen doorbrengt, hetzij met schoonmaken of upgraden, hoe beter je de functie en het ontwerp begrijpt, hierdoor kun je potentiële problemen opsporen en efficiënter omgaan met storingen bij het invoeren, afvuren en uitwerpen.

#3 ·
Ik had het geluk om verschillende smeden de vizieren op mijn pistool te zien doen. Observatie uit de eerste hand gaf me echt het vertrouwen om een viziervervanging te proberen, wetende dat ik het "waarschijnlijk" voor elkaar zou kunnen krijgen als ik langzaam en methodisch te werk zou gaan.

• Like
Reactions: cgff
#4 ·
Zeer grondige uitleg. Ik heb het geprobeerd met hamer en pons, mijn duim bonkt nog steeds. Ik kocht een goedkoop maar zwaar uitgevoerde vizier tool van Amazon. Het werkte prima totdat een onderdeel faalde. De leverancier die ze produceerde, beantwoordde geen e-mails om een vervangend onderdeel te krijgen (chinesium).

Ik heb nu een Wheeler Engineering vizier tool die geweldig werkt.

#5 ·
Bedoelde u Kimber weg te laten in het PITA-vizier/gebruik de freeslijst?

#10 ·
Heb in de loop der jaren vizieren op veel wapens verwijderd en geĂŻnstalleerd/geplaatst.
De enige die er ooit meteen uitkwamen en er meteen in gingen, waren Glocks.
Er was een tijd dat al mijn handvuurwapens Glock waren. Ik bezat een MGW-vizierversteller en veranderde AL mijn vizieren met gemak.
Ik heb HK, Sig en 1911's gehad en heb nooit de vizieren op die pistolen veranderd, in plaats daarvan heb ik ze opgestuurd om professioneel te worden geĂŻnstalleerd.
Het gemak van de vizierinstallatie was nog een reden waarom ik van Glock-pistolen hou. (natuurlijk, als Glock goede vizieren vanaf de fabriek zou hebben, zou het niet nodig zijn om ze te veranderen, ha!)

#7 ·
Kahr is een van de slechtste in mijn ervaring. Het gemakkelijkst is om ze voorzichtig uit te snijden.

#9 ·
Ik heb een klein pistool met hardnekkige vizieren dat een beetje naar rechts schiet. Ik heb er een Wyoming Sight Drifter tool voor gekocht, maar heb het nog niet geprobeerd. De tool won een Golden Bullseye Award voor de Accessory of the Year 2025 van American Rifleman Magazine. We zullen zien…

#12 ·
Novak heeft een super gedetailleerd artikel, klik op sights 101 op hun site als jullie je er echt in willen verdiepen. Ik wist niet dat Novak voor de nitrocarb-afwerking ging. Ik ben al een tijdje met pensioen. Wil iemand mijn uitleg over het schoonmaken van wapens lezen?

#13 ·
Oké, dus ik wilde iets verduidelijken: bij het installeren van een Trijicon-vizier met een zwaluwstaart, gebruik ik de vizierduwer niet op het voorvizier. Die breken af als de zwaluwstaart te strak zit. Ik gebruik een diamanten wetsteen om die 40 procent in de sleuf te passen en werk het dan af met een aluminium pons van Dawson. Ik vind hun voorvizierpons fijn, maar elke aluminium pons kan werken. Gebruik dan gewoon uw blauwe retouche of een alumablack pen om de strepen te verwijderen.

#16 ·
Ok, dus ik wilde iets verduidelijken, bij het installeren van een Trijicon-vizier met een zwaluwstaart, gebruik ik de vizierduwer niet op het voorvizier. Die zullen afbreken als de zwaluwstaart te strak zit. Ik gebruik een diamantsteen om die 40 procent in de sleuf te passen en eindig dan met positioneren met een Dawson aluminium pons. Ik vind hun voorvizierpons fijn, maar elke aluminium pons kan werken. Gebruik dan gewoon je blauwe retouche of een alumablack pen om de strepen te wissen.
Ik ben ouder geworden en vergeet dingen, gebruik alsjeblieft alleen het zwaluwstaartlipje om in positie te duwen. Als je op het bladgedeelte slaat, kan het er meteen afbreken.